שיטת פאנדנגו: איך מנהיגים יוצרים תרבות של למידה

שיטת פאנדנגו: איך מנהיגים יוצרים תרבות של למידה

בעידן של חדשנות בלתי פוסקת, שינויים ארגוניים וטכנולוגיה מתקדמת, ארגונים לא יכולים להרשות לעצמם להישאר במקום. התרבות הארגונית חייבת להשתנות, והלמידה – להיות חלק בלתי נפרד מהשגרה. אבל מי אחראי לוודא שזה קורה? לא רק אנשי ההדרכה. דווקא המנהיגים – אלו שמובילים את הצוותים בשטח – הם השחקנים המרכזיים ביצירת תרבות של למידה אמיתית.

בבלוג הזה נצלול לעומק תפקידם של המנהיגים כמובילי למידה, נלמד משתי דוגמאות מעוררות השראה (חברות לגו ו-וולוקס), ונבין כיצד שאלות טובות ואימון קבוצתי יכולים לשנות את הארגון מהיסוד.

למה למידה ארגונית תלויה במנהיגים?

מנהיגים נוטים לעיתים להפקיד את האחריות ללמידה בידי מומחי הדרכה. זה אולי פתרון מהיר, אבל הוא לעיתים מנותק מהמציאות הארגונית – מה שמוביל ללמידה חד-פעמית, לא מוטמעת, ולא מתמשכת. לעומת זאת, כאשר המנהיגים לוקחים חלק פעיל בלמידה – מגדירים בעיות, שואלים שאלות, ומפתחים מיומנויות עם הצוות – הלמידה הופכת לכלי אסטרטגי לשיפור.

ללכת לאט כדי להתקדם מהר

מנהיגים מצליחים מבינים שלמידה לא מתחילה ונגמרת בסדנה. היא מתחילה ביום-יום, כשהעובדים מתמודדים עם אתגרים אמיתיים. הגישה של "להזדרז לאט" מאפשרת למנהיגים להקדיש זמן לפיתוח החשיבה והיכולת של העובדים, מה שמוביל לטיפול טוב יותר בבעיות, ולהתייעלות בכל רמה.

איך לגו הפכה את הלחץ להזדמנות ללמידה?

בלגו, ההתרחבות הביאה לעלייה דרמטית בדרישות מהמחלקות. במקום להכניס רק פתרונות תפעוליים, הם החליטו להפוך את המנהיגים למאמנים. כך נוצר תהליך שמצד אחד פתר בעיות, ומצד שני חיזק את הגמישות הארגונית והלמידה המתמשכת. הכלי המרכזי? חשיבת A3 – גישה מובנית לפתרון בעיות, שמקנה שפה משותפת ויכולת להתפתח מכל אתגר.

בוולוקס הבינו: בלי למידה – אין שינוי

עם יעד שאפתני לאפס את פליטות הפחמן עד 2030, וולוקס שילבה בין Lean קלאסי לדיגיטליזציה – אבל הבינה שרק כלים זה לא מספיק. המנהיגים הוכשרו לאמן את הצוותים ללמוד דרך בעיות אמיתיות. כך נולדה תרבות של ניסוי וטעייה, למידה בזמן אמת, והבנה עמוקה של תהליכים.

מסלול פתרון הבעיות בארבעה שלבים

  1. זיהוי בעיות והזדמנויות – עידוד סקרנות, הקשבה לשטח, ומשוב פתוח.  

(שיפור מתמיד, תמיד יש דרך טובה יותר).

  1. התמודדות אמיצה – לא לברוח מהמורכבויות, אלא להעמיק בהן.

(רוח של אתגר)

  1. הקניית מסגרת – ניתוח מסודר, זיהוי סיבות שורש, שילוב בעלי עניין.

(לך לראות כדי להבין לעומק, ערך של כבוד)

  1. יצירת פתרונות – חשיבה ביקורתית, בדיקות, ולמידה מכל צעד.

(עבודת צוות)

חשיבת A3 – השיטה שמחברת בין למידה לפתרון בעיות

הייחוד של גישת A3 הוא השילוב בין תהליך פתרון בעיות מובנה לבין למידה אמיתית. כשעובדים לומדים להציג בעיה, להבין אותה לעומק ולבנות פתרונות בעצמם – הלמידה הופכת לכלי שמזניק את הארגון קדימה. וזה קורה לא דרך תשובות, אלא דרך שאלות.

מנהיגות דרך שאלות – איך שואלים כדי לפתח?

מנהיגים אפקטיביים יודעים: לשאול את השאלה הנכונה, יותר חשוב מלתת את התשובה הנכונה. השאלות הטובות יוצרות מרחב חקר, נותנות לעובדים תחושת מסוגלות, ומחזקות אוטונומיה. המנהיגים שלמדו לעבור מ"לתת תשובות" ל"לשאול שאלות", פיתחו צוותים עצמאיים, מעורבים וממוקדי צמיחה.

אימון קבוצתי – לאמן את המאמנים

לגו ו-וולוקס הטמיעו תהליכי אימון קבוצתי למנהיגים. דרך מודלים של בעיה–מאמן–צופים, הם למדו לשאול שאלות טובות, לשקף הנחות, וללמוד מהשיח עצמו. תהליך זה חיזק אחריות הדדית, הפך את החשיבה לביקורתית יותר, והעמיק את ההבנה – לא רק של הבעיה, אלא של דרך החשיבה עליה.

תרבות של ביטחון, הקשבה ולמידה

אימון קבוצתי מייצר סביבה שבה מותר לטעות, לשאול, להרהר – ולהתפתח. כשהמנהיגים עצמם מדגימים פגיעות, סקרנות ופתיחות – העובדים מקבלים רשות לעשות את אותו דבר. כך נולדת תרבות של למידה, פתרון בעיות, ושיפור מתמיד.

לסיכום: בעיות הן ההזדמנויות החדשות

במקום לברוח מבעיות – צריך לאמץ אותן. כל אתגר הוא הזדמנות לבניית כישורים, לפיתוח חשיבה מערכתית, ולהתמקצעות של הצוות והמנהיגים כאחד. כאשר מנהיגים רואים עצמם כמאמנים, לא רק כמובילים – הארגון כולו נהנה מלמידה מתמשכת, פתרונות עמוקים, והתמודדות עמידה עם אתגרי העתיד.

רוצים להטמיע תרבות של למידה בארגון שלכם?

בין אם אתם מנהלים צוות תפעול, חדשנות או חווית לקוח – התחילו בלהיות המאמנים שהצוות שלכם צריך. למדו לשאול שאלות, הובילו תהליך פתרון בעיות, ובנו יכולת פנימית של למידה מתמשכת. השינוי מתחיל בכם.

*נכתב בהשראת מחקר שנעשה בבית הספר לעסקים SLOAN של אוניברסיטת MIT

פורסם בתאריך
27.4.25